مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

کرفس نمادی از اعتبار، قدر و منزلت و نیز سلامتی است. این سبزی تازه، چاره ساز اکثر اختلالات مرتبط با شیوه‌های زندگی است. این مقاله را خوانده تا به فوائد پرارزش این سبزی در سلامت پی ببرید.
یونانیان باستان برگ کرفس را به عنوان نشان افتخار به سربازان و ورزشکاران می‌دادند. هومر، در اثر حماسی خود یعنی اودیسه، به استفاده از کرفس به منظور خواص دارویی آن اشاره کرده است. این سبزی و گیاه نه تنها به خاطر مصارف فوق‌العاده‌ی خود نامی با اعتبار دارد، بلکه دارای مصارف دارویی نیز است. فوائد کرفس در سلامت به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد، با این حال این سبزی در قرن هجدهم و نوزدهم به محبوبیت رسید.
فوائد ساقه‌ی کرفس در سلامت از ترکیباتی تحت عنوان کومارین حاصل می‌شود. این ترکیب امکان آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها را کاهش داده به طوری که از جهش و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. کومارین به تولید سلول‌های سفید خونی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازند، کمک می‌کند. ترکیب دیگری که در این سبزی برگدار وجود دارد، استیلنیک (acetylenic) بوده که در برخی موارد ظرفیت مبارزه با سلول‌های تومر را از خود نشان می‌دهد.

منبع غنی از ویتامین C

کرفس منبعی غنی از ویتامین C، یعنی ویتامین حیاتی برای بدن به جهت انجام عملکرد خود به بهترین شکل است. ویتامین C به بدن در پیشرفت سازمان دفاعی خود در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد از آسیب رساندن به سلول‌ها و ایجاد تورم مرتبط با اختلالاتی مانند، آرتروز، آسم و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. قرار دادن کرفس به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود همچنین به کاهش اکسیداسیون کلسترول منتهی به تشکیل پلاک و در نتیجه سکته‌ی مغزی کمک می‌کند. بنابراین، وارد نمودن کمی کرفس به رژیم غذایی روزانه‌ی خود می‌تواند تفاوت زیادی را در زندگی‌تان ایجاد نماید.

پایین آورنده‌ی فشار خون

در سرعت سرسام آور پیدا کردن شغل، شکستن موانع و سعی در بهترین بودن، بسیاری از قلب و ذهن‌های جوان در معرض خطر فشار خون بالا قرار می‌گیرند. بهترین راه مقابله با این مشکل، نوشیدن یک لیوان آب کرفس بدون هیچ گونه افزودنی است. کرفس حاوی ترکیبی بنام فتالید (phthalides) بوده که به انبساط و شل شدن عضلات مجاور عروق کمک می‌کند. عضلات شل شده خون را بهتر پمپاژ می‌نمایند بطوریکه به طور خودکار فشار وارده بر روی عروق را کاهش می‌دهد. یک لیوان آب کرفس تازه و نه مانده در یخچال را بدون افزودن هیچ گونه قندی به مدت یک هفته مصرف نمایید. سپس به مدت 3 هفته از آن ننوشیده و مجدداً مصرف آن را از سر بگیرید. پس از یک یا دو ماه تغییر ایجاد شده در سلامت خود را مشاهده خواهید کرد.

کنترل کننده‌ی چاقی

مشخص شده است که کرفس به کاستن از چاقی کمک می‌کند. این کار را با کاهش هوس شما به خوردن مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات انجام می‌دهد. به این دلیل که با این کار چنین مواد غذایی را نخواهید خورد، مصرف مواد غذایی ناسالم کاهش می‌یابد. در طول یک دوره‌ی زمانی، این امر به شما احساس سبکی داده و سطوح انرژی‌تان را افزایش می‌دهد. تمام این کارها به کاهش چاقی ختم می‌شود. یک لیوان آب کرفس به کاهش چاقی شما کمک می‌کند، پس چرا با کمک آن از وزن خود نکاهیم؟

دارای خواص ادرار آوری

دیوریتیک یا ادرار آور ماده‌ای است که جریان و دفعات ادرار را افزایش داده، به طوری که آب مازاد در بدن دفع می‌شود. دانه‌ی کرفس از دوران باستان به عنوان دیوریتیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. پتاسیم و سدیم موجود در این دانه به افزایش جریان ادرار کمک کرده بطوریکه به بدن در دفع مایعات مازاد خود کمک می‌نماید. این امر پف بدن را نیز کاهش می‌دهد. شما می‌توانید یا کپسول‌های روغن آن و یا عصاره‌ی دانه‌ی کرفس را مصرف نمایید. با این حال پیش از مصرف هر یک از چنین مکمل‌هایی با پزشک خود مشورت نمایید.

دیگر فواید کرفس

کرفس به درمان بیماری‌های ذیل کمک می‌کند:
• یبوست
• زکام
• نوریت یا التهاب عصب
• بیماری سل
• پیوره (چرک دندان)
• دیابت
• استسقاء (آب ریشه‌ی آن)
• بیماری‌های کلیوی و لوزالمعده
• خستگی و کار زیاد مغز
• بهبود دندان
• کم خونی
• بی‌خوابی
به منظور بهره بردن از فوائد کرفس در سلامت، آن را بخشی از رژیم روزانه‌ی خود سازید. همانطور که از گشنیز به عنوان چاشنی و تزئین غذا استفاده می‌کنیم، از کرفس نیز استفاده نماییم. بهترین کرفس، نوعی است که به رنگ سبز و تازه بوده و هنگامی که از هم جدا می‌کنیم به راحتی شکسته شود. در صورتی که کرفس خود را در یخچال نگهداری می‌کنید، از یخ زدن آن جلوگیری کنید، به این دلیل که کرفس یخ زده به درد مصرف نمی‌خورد.